Byggrapport 2/7
den 2 juli 2006, 3 kommentarer
Slipade färdigt med långbrädan på förmiddagen och strök ett lager pigmenterad epoxi nu på kvällen. Pigmentet är vanlig oxidsvart, som fungerar ganska bra. Tillräckligt färgstark för att det skall räcka med lite pigment (ungefär en tesked till 1,5 dl epoxi) och därmed blir inte epoxin så tjock och svårstruken som med en del andra pigment jag provat.
Appliceringsmetod är pensel följt av lite aggressivt jobb med gummiskrapa, och målet är ett så tunt lager som möjligt. Epoxin skall bara mätta den yttersta tiondels millimetern av träet - ju mindre dess bättre. Utan detta skikt blir det svårt att mätta väven utan att samtidigt få in onödigt mycket epoxi i träet, med högre vikt och sämre slitstyrka som följd (trä mättat med epoxi blir hårdare och sprödare och tappar seghet).
Idén med att pigmentera ända ner i grundlagret är naturligtvis att minska risken för ljusa trä synligt i repor och småskador. Det går bra att laminera väven ändå - det syns lika tydligt mot den svarta basen som mot rent trä när väven är helt utvätt med epoxi. Dessutom är det lättare att se ojämnheter i en enfärgad yta, när inte ådringen i träet förvillar.
Finished the longboard sanding before lunch and coated the surface with pigmented epoxy tonight. The pigment is ordinary oxide black from an artist shop. Works well with a relatively small amount of pigment and therefore without changing the viscosity of the epoxy too much.
My preferred method of application is brush followed by hard work with a rubber squegee, aiming for a minimal amount of epoxy. Some building manuals do not recommend this first epoxy layer, but without it I find a it hard to wet out the cloth without excessive amounts of epoxy penetrating the wood, resulting in a heavier and slightly more brittle hull.
The reason for the color down in the foundation coat is of course to minimize the risk of white wood showing in scratches and dings. The color does not affect the laminating process - it is as easy to see when the cloth is wetted out properly against the black undercoat as it is on bare wood. It is even easier to spot unevenness on a monochrome surface than on wood pattern.